Lúčne a záhradné kvety

Spoznávame lúčne kvety

Cieľ aktivity:

  • Rozvíjať poznanie dieťaťa o lúčnych kvetoch a ich názvoch

  • Podporovať zrakové vnímanie a schopnosť priraďovania na základe farebných znakov

  • Precvičovať grafomotoriku vedením čiar po vopred určenej trase

  • Posilňovať fonematické uvedomovanie prostredníctvom identifikácie začiatočnej hlásky v slove

  • Viesť deti k pozorovaniu, vyhľadávaniu a porovnávaniu informácií z rôznych zdrojov (knihy, publikácie)

Popis aktivity:

Deti dostanú pracovný list, na ktorom sú znázornené rôzne lúčne kvety v čiernobielej verzii a jednotlivé "cestičky" vedúce od týchto kvetov k bublinám s ich názvami. Každá bublina obsahuje názov jedného lúčneho kvetu, pričom deti majú za úlohu priradiť správny názov ku konkrétnemu kvetu a zamerať sa na jeho začiatočnú hlásku.

Úvodná motivačná fáza:

Pani učiteľka začne rozhovorom o lúke a o tom, čo všetko tam môžeme nájsť – hmyz, trávu, kvety. Deťom ukáže obrázky vybraných lúčnych kvetov (napr. margarétka, mak, púpava, zvonček, ďatelina) a pomenuje ich. Povie deťom, že dnes sa z nich stanú "malí botanici" a budú skúmať kvety na lúke.

Práca s pracovným listom:

  • Deti si najskôr vyfarbia kvety podľa predlohy – buď priamo z farebných obrázkov, ktoré má učiteľka pripravené, alebo podľa obrázkov v knižkách a encyklopédiách.

  • Keď budú kvety vyfarbené, deti si zoberú farbičku takej farby, akú použili pri vyfarbovaní konkrétneho kvetu.

  • Potom s touto farbičkou budú sledovať a vyfarbovať "cestičku" od kvetu k správnej bubline, kde je uvedený jeho názov.

  • V bubline sa zamerajú na začiatočnú hlásku a tú spoločne v triede pomenujú.

  • Bublinu deti nakoniec vyfarbia rovnakou farbou, akou kreslili cestičku.

Podporný rozhovor počas činnosti:

  • "Ako sa tento kvietok volá?"

  • "Na aké písmenko sa začína?"

  • "Poznáš ešte iné slovo, ktoré sa začína rovnakou hláskou?"

  • "Vieš, kde rastie tento kvet?"

  • "Videli ste ho už na prechádzke?"

Variácie a odporúčania:

Pre mladšie deti:

  • Učiteľka môže pri vyfarbovaní kvietkov deťom pomôcť tým, že spoločne pomenúvajú farby a názvy kvetov.

  • Cestu môže učiteľka predkresliť bodkovane a deti ju len obtiahnu.

  • Hlásku v názve môžu deti vyznačiť aj nalepovacím písmenkom.

Pre staršie deti:

  • Deti môžu vymýšľať aj rým k názvu kvetu alebo vymyslieť krátku vetu, kde sa tento kvet vyskytne.
  • Môžu napísať (s pomocou učiteľky) názov kvetu na samostatný papierik ako kartičku k obrázku.

Rozšírenie aktivity:

Prechádzka do prírody: Deti môžu na lúke hľadať kvety, ktoré spoznali, a urobiť si vlastný "herbár" z lisovaných rastlín.

Výroba plagátu: Deti môžu na výkres nalepiť fotografie alebo kresby lúčnych kvetov, doplniť ich názvy a začiatočné písmená.

Záverečné zhodnotenie:

Na záver sa deti stretnú v kruhu a každý môže ukázať svoj pracovný list, pomenovať aspoň jeden kvet, ktorý kreslil, a povedať, na aké písmeno sa začína. Môže nasledovať reflexívna otázka:

  • "Ktorý kvietok sa ti páčil najviac?"

  • "Ktorá hláska sa ti ľahko zapamätala?"

  • "Kde by si chcel tento kvet znova vidieť?"

Ktorý kvet nepatrí do záhrady?

Cieľ aktivity:

  • Rozvíjať poznatky detí o prostredí záhrady a rastlinách, ktoré sa tam pestujú
  • Posilňovať schopnosť triedenia a logického myslenia (zaradenie – patrí/nepatrí)
  • Podporovať pozorovacie schopnosti a slovnú zásobu pri identifikácii jednotlivých kvetov
  • Precvičovať jemnú motoriku pri vyfarbovaní a znázorňovaní počtu
  • Učiť deti vyjadriť početné množstvo pomocou bodiek

Popis aktivity:

Deti dostanú pracovný list so šiestimi obrázkami rôznych kvetov (napr. tulipán, ruža, sedmokráska, púpava, fialka, margarétka). Ich úlohou je zistiť, ktoré z týchto kvetov bežne rastú v záhrade a ktoré nie. Pomocou rozhovoru s pani učiteľkou sa oboznámia s názvami kvetov a ich typickým výskytom.

Úvodná motivačná fáza:

Pani učiteľka začne rozhovorom o záhradách – kto má doma záhradu, čo v nej pestujú, aké kvety tam môžu rásť. Ukáže obrázky vybraných kvetov a deti sa spoločne pokúsia pomenovať ich. Učiteľka vysvetlí, že niektoré kvety ľudia cieľene pestujú v záhrade a niektoré rastú voľne v prírode (napr. na lúkach).

Práca s pracovným listom:

  • Deti si prezerajú obrázky kvetov a na základe rozhovoru určujú, ktoré z nich patria do záhrady.
  • Kvety, ktoré do záhrady patria, deti vyfarbia podľa vlastného výberu alebo podľa predlohy.
  • Kvety, ktoré do záhrady nepatria, nevyfarbujú.
  • Do pripraveného štvorčeka v dolnej časti pracovného listu deti naznačia bodkami, koľko kvetov vyfarbili.

Podporný rozhovor počas činnosti

  1. "Koľko kvetov si vyfarbil? Vieš to ukázať na prstoch alebo pomocou bodiek?"
  2. "Ako sa tento kvet volá? Ako vyzerá jeho kvet?"
  3. "Prečo myslíš, že tento kvet do záhrady nepatrí?"
  4. "Ktorý z týchto kvetov si už videl vo svojej alebo babkinej záhrade?"

Variácie a odporúčania:

Pre mladšie deti:

  • Učiteľka môže kvetiny pomenovávať nahlas a ukazovať ich na interaktívnej tabuli, prípadne ponúknuť reálne obrázky alebo plastové modely kvetín.

  • Deti môžu použiť len jednu farbičku pre všetky "správne" kvety, čím sa zníži náročnosť rozhodovania.

Pre staršie deti:

  • Deti môžu ku každému vyfarbenému kvetu napísať jeho názov alebo aspoň začiatočné písmeno.

  • Môžu vytvoriť jednoduchý herbárový záznam – nakresliť do zošita jeden kvet, ktorý do záhrady patrí, a doplniť jeho meno a obľúbenú farbu.

Rozšírenie aktivity:

Zahrnúť krátku hru: deti dostanú kartičky s rôznymi kvetmi a majú ich rozdeliť na "záhradné" a "lúčné".

Vytvoriť kútik "Záhradníkov", kde si deti môžu zasadiť papierové kvety do "záhonu" a triediť ich podľa výskytu.

Záverečné zhodnotenie:

Na záver deti sedia v kruhu a každý pomenuje aspoň jeden kvet, ktorý patrí do záhrady. Učiteľka sa pýta:

  • "Koľko kvetov si vyfarbil?"

  • "Ktorý z týchto kvetov by si chcel mať vo svojej záhrade?"

  • "Ako si zistil, že niektorý kvet tam nepatrí?"

Môže nasledovať spoločné spočítanie všetkých vyfarbených kvetov a porovnanie s ostatnými deťmi.

Vytvor si vlastnú lúku

Cieľ aktivity:

  • Rozvíjať tvorivé myslenie a estetické cítenie detí

  • Posilňovať jemnú motoriku pri vyfarbovaní, strihaní a lepení

  • Podporovať vizuálne vnímanie a schopnosť priradiť farby podľa reálnych predlôh

  • Upevniť poznatky o lúčnych kvetoch a ich význame v prírode

  • Viesť deti k samostatnému rozhodovaniu a plánovaniu pri vytváraní vlastnej kompozície

Popis aktivity:

Deti dostanú pracovný list, na ktorom sa nachádza prázdna lúka (bez kvetov) a pod ňou obrázky rôznych lúčnych kvetov (napr. margarétka, púpava, sedmokráska, ďatelina, zvonček, mak). Kvety sú pripravené na vystrihnutie.

Úvodná fáza – motivačný rozhovor:

Pani učiteľka deťom položí otázky:

  • "Videli ste už lúku plnú kvetov?"

  • "Aké farby majú kvety na lúke?"

  • "Ako to na lúke vonia a kto všetko tam žije?"
    Ukáže deťom reálne obrázky alebo knihy s fotografiami lúčnych kvetov a spolu s deťmi kvety pomenuje. Môže použiť aj skutočné usušené kvety, plastové modely alebo digitálne obrázky na interaktívnej tabuli.

Práca s pracovným listom:

  • Deti si prezerajú kvety na spodnej časti pracovného listu a vyfarbujú ich podľa predlohy z knihy alebo podľa vlastnej predstavy.

  • Následne ich opatrne vystrihnú a pripravia si ich na lepenie.

  • Deti samostatne rozhodujú kde ktoré kvety nalepia, a tak vytvoria vlastnú farebnú lúku.
    Majú slobodu v tom, koľko kvetov použijú a ako ich rozmiestnia.

Podporný rozhovor počas práce:

  • "Aké kvety si si vybral/a?"

  • "Prečo si ten mak dal doprostred?"

  • "Vieš, ktorý kvietok je najvoňavejší?"

  • "Ktorá farba ti na lúke najviac chýbala?"

Variácie a odporúčania:

Pre mladšie deti:

  • Kvety môžu byť predstrihnuté učiteľkou alebo pripravené vo forme samolepiek.

  • Mladšie deti môžu vyfarbovať podľa vzoru, ktorý učiteľka ukáže na tabuli alebo ako ukážku vytvorí sama.

Pre staršie deti:

  • Deti môžu ku kvetom dopísať ich názvy alebo počty (napr. 3 margarétky, 2 maky).

  • Môžu vytvoriť príbeh – napríklad: "Na mojej lúke býva lienka, ktorá má najradšej fialové kvety…"

Rozšírenie aktivity:

Deti môžu do dokresliť motýle, lienky, včielky,  alebo slniečko, mraky, stromy na pozadí.

Môže nasledovať skupinová výstava: "Pozrite sa na našu rozkvitnutú galériu lúk" – deti si navzájom ukazujú svoje lúky a opisujú, čo na nich nalepili.

Záverečné zhodnotenie:

Na záver si deti sadnú do kruhu a každé predstaví svoju lúku:

  • "Koľko druhov kvetov si na svoju lúku nalepil?"

  • "Ktorý kvet je tvoj obľúbený?"

  • "Čo by si ešte chcel/a pridať, keby si mohol?"

Učiteľka aktivitu zakončí pochvalou a zhrnutím toho, čo sa deti naučili o lúčnych kvetoch a ich význame v prírode.