Lúčne a záhradné kvety
Spoznávame lúčne kvety
Cieľ aktivity:
-
Rozvíjať poznanie dieťaťa o lúčnych kvetoch a ich názvoch
-
Podporovať zrakové vnímanie a schopnosť priraďovania na základe farebných znakov
-
Precvičovať grafomotoriku vedením čiar po vopred určenej trase
-
Posilňovať fonematické uvedomovanie prostredníctvom identifikácie začiatočnej hlásky v slove
-
Viesť deti k pozorovaniu, vyhľadávaniu a porovnávaniu informácií z rôznych zdrojov (knihy, publikácie)
Popis aktivity:
Deti dostanú pracovný list, na ktorom sú znázornené rôzne lúčne kvety v čiernobielej verzii a jednotlivé "cestičky" vedúce od týchto kvetov k bublinám s ich názvami. Každá bublina obsahuje názov jedného lúčneho kvetu, pričom deti majú za úlohu priradiť správny názov ku konkrétnemu kvetu a zamerať sa na jeho začiatočnú hlásku.
Úvodná motivačná fáza:
Pani učiteľka začne rozhovorom o lúke a o tom, čo všetko tam môžeme nájsť – hmyz, trávu, kvety. Deťom ukáže obrázky vybraných lúčnych kvetov (napr. margarétka, mak, púpava, zvonček, ďatelina) a pomenuje ich. Povie deťom, že dnes sa z nich stanú "malí botanici" a budú skúmať kvety na lúke.
Práca s pracovným listom:
-
Deti si najskôr vyfarbia kvety podľa predlohy – buď priamo z farebných obrázkov, ktoré má učiteľka pripravené, alebo podľa obrázkov v knižkách a encyklopédiách.
-
Keď budú kvety vyfarbené, deti si zoberú farbičku takej farby, akú použili pri vyfarbovaní konkrétneho kvetu.
-
Potom s touto farbičkou budú sledovať a vyfarbovať "cestičku" od kvetu k správnej bubline, kde je uvedený jeho názov.
-
V bubline sa zamerajú na začiatočnú hlásku a tú spoločne v triede pomenujú.
-
Bublinu deti nakoniec vyfarbia rovnakou farbou, akou kreslili cestičku.
Podporný rozhovor počas činnosti:
-
"Ako sa tento kvietok volá?"
-
"Na aké písmenko sa začína?"
-
"Poznáš ešte iné slovo, ktoré sa začína rovnakou hláskou?"
-
"Vieš, kde rastie tento kvet?"
-
"Videli ste ho už na prechádzke?"
Variácie a odporúčania:
Pre mladšie deti:
-
Učiteľka môže pri vyfarbovaní kvietkov deťom pomôcť tým, že spoločne pomenúvajú farby a názvy kvetov.
-
Cestu môže učiteľka predkresliť bodkovane a deti ju len obtiahnu.
-
Hlásku v názve môžu deti vyznačiť aj nalepovacím písmenkom.
Pre staršie deti:
- Deti môžu vymýšľať aj rým k názvu kvetu alebo vymyslieť krátku vetu, kde sa tento kvet vyskytne.
- Môžu napísať (s pomocou učiteľky) názov kvetu na samostatný papierik ako kartičku k obrázku.
Rozšírenie aktivity:
Prechádzka do prírody: Deti môžu na lúke hľadať kvety, ktoré spoznali, a urobiť si vlastný "herbár" z lisovaných rastlín.
Výroba plagátu: Deti môžu na výkres nalepiť fotografie alebo kresby lúčnych kvetov, doplniť ich názvy a začiatočné písmená.
Záverečné zhodnotenie:
Na záver sa deti stretnú v kruhu a každý môže ukázať svoj pracovný list, pomenovať aspoň jeden kvet, ktorý kreslil, a povedať, na aké písmeno sa začína. Môže nasledovať reflexívna otázka:
-
"Ktorý kvietok sa ti páčil najviac?"
-
"Ktorá hláska sa ti ľahko zapamätala?"
-
"Kde by si chcel tento kvet znova vidieť?"

Ktorý kvet nepatrí do záhrady?
Cieľ aktivity:
- Rozvíjať poznatky detí o prostredí záhrady a rastlinách, ktoré sa tam pestujú
- Posilňovať schopnosť triedenia a logického myslenia (zaradenie – patrí/nepatrí)
- Podporovať pozorovacie schopnosti a slovnú zásobu pri identifikácii jednotlivých kvetov
- Precvičovať jemnú motoriku pri vyfarbovaní a znázorňovaní počtu
- Učiť deti vyjadriť početné množstvo pomocou bodiek
Popis aktivity:
Deti dostanú pracovný list so šiestimi obrázkami rôznych kvetov (napr. tulipán, ruža, sedmokráska, púpava, fialka, margarétka). Ich úlohou je zistiť, ktoré z týchto kvetov bežne rastú v záhrade a ktoré nie. Pomocou rozhovoru s pani učiteľkou sa oboznámia s názvami kvetov a ich typickým výskytom.
Úvodná motivačná fáza:
Pani učiteľka začne rozhovorom o záhradách – kto má doma záhradu, čo v nej pestujú, aké kvety tam môžu rásť. Ukáže obrázky vybraných kvetov a deti sa spoločne pokúsia pomenovať ich. Učiteľka vysvetlí, že niektoré kvety ľudia cieľene pestujú v záhrade a niektoré rastú voľne v prírode (napr. na lúkach).
Práca s pracovným listom:
- Deti si prezerajú obrázky kvetov a na základe rozhovoru určujú, ktoré z nich patria do záhrady.
- Kvety, ktoré do záhrady patria, deti vyfarbia podľa vlastného výberu alebo podľa predlohy.
- Kvety, ktoré do záhrady nepatria, nevyfarbujú.
- Do pripraveného štvorčeka v dolnej časti pracovného listu deti naznačia bodkami, koľko kvetov vyfarbili.
Podporný rozhovor počas činnosti
- "Koľko kvetov si vyfarbil? Vieš to ukázať na prstoch alebo pomocou bodiek?"
- "Ako sa tento kvet volá? Ako vyzerá jeho kvet?"
- "Prečo myslíš, že tento kvet do záhrady nepatrí?"
- "Ktorý z týchto kvetov si už videl vo svojej alebo babkinej záhrade?"
Variácie a odporúčania:
Pre mladšie deti:
-
Učiteľka môže kvetiny pomenovávať nahlas a ukazovať ich na interaktívnej tabuli, prípadne ponúknuť reálne obrázky alebo plastové modely kvetín.
-
Deti môžu použiť len jednu farbičku pre všetky "správne" kvety, čím sa zníži náročnosť rozhodovania.
Pre staršie deti:
-
Deti môžu ku každému vyfarbenému kvetu napísať jeho názov alebo aspoň začiatočné písmeno.
-
Môžu vytvoriť jednoduchý herbárový záznam – nakresliť do zošita jeden kvet, ktorý do záhrady patrí, a doplniť jeho meno a obľúbenú farbu.
Rozšírenie aktivity:
Zahrnúť krátku hru: deti dostanú kartičky s rôznymi kvetmi a majú ich rozdeliť na "záhradné" a "lúčné".
Vytvoriť kútik "Záhradníkov", kde si deti môžu zasadiť papierové kvety do "záhonu" a triediť ich podľa výskytu.
Záverečné zhodnotenie:
Na záver deti sedia v kruhu a každý pomenuje aspoň jeden kvet, ktorý patrí do záhrady. Učiteľka sa pýta:
-
"Koľko kvetov si vyfarbil?"
-
"Ktorý z týchto kvetov by si chcel mať vo svojej záhrade?"
-
"Ako si zistil, že niektorý kvet tam nepatrí?"
Môže nasledovať spoločné spočítanie všetkých vyfarbených kvetov a porovnanie s ostatnými deťmi.

Vytvor si vlastnú lúku
Cieľ aktivity:
-
Rozvíjať tvorivé myslenie a estetické cítenie detí
-
Posilňovať jemnú motoriku pri vyfarbovaní, strihaní a lepení
-
Podporovať vizuálne vnímanie a schopnosť priradiť farby podľa reálnych predlôh
-
Upevniť poznatky o lúčnych kvetoch a ich význame v prírode
-
Viesť deti k samostatnému rozhodovaniu a plánovaniu pri vytváraní vlastnej kompozície
Popis aktivity:
Deti dostanú pracovný list, na ktorom sa nachádza prázdna lúka (bez kvetov) a pod ňou obrázky rôznych lúčnych kvetov (napr. margarétka, púpava, sedmokráska, ďatelina, zvonček, mak). Kvety sú pripravené na vystrihnutie.
Úvodná fáza – motivačný rozhovor:
Pani učiteľka deťom položí otázky:
-
"Videli ste už lúku plnú kvetov?"
-
"Aké farby majú kvety na lúke?"
-
"Ako to na lúke vonia a kto všetko tam žije?"
Ukáže deťom reálne obrázky alebo knihy s fotografiami lúčnych kvetov a spolu s deťmi kvety pomenuje. Môže použiť aj skutočné usušené kvety, plastové modely alebo digitálne obrázky na interaktívnej tabuli.
Práca s pracovným listom:
-
Deti si prezerajú kvety na spodnej časti pracovného listu a vyfarbujú ich podľa predlohy z knihy alebo podľa vlastnej predstavy.
-
Následne ich opatrne vystrihnú a pripravia si ich na lepenie.
-
Deti samostatne rozhodujú kde ktoré kvety nalepia, a tak vytvoria vlastnú farebnú lúku.
Majú slobodu v tom, koľko kvetov použijú a ako ich rozmiestnia.
Podporný rozhovor počas práce:
-
"Aké kvety si si vybral/a?"
-
"Prečo si ten mak dal doprostred?"
-
"Vieš, ktorý kvietok je najvoňavejší?"
-
"Ktorá farba ti na lúke najviac chýbala?"
Variácie a odporúčania:
Pre mladšie deti:
-
Kvety môžu byť predstrihnuté učiteľkou alebo pripravené vo forme samolepiek.
-
Mladšie deti môžu vyfarbovať podľa vzoru, ktorý učiteľka ukáže na tabuli alebo ako ukážku vytvorí sama.
Pre staršie deti:
-
Deti môžu ku kvetom dopísať ich názvy alebo počty (napr. 3 margarétky, 2 maky).
-
Môžu vytvoriť príbeh – napríklad: "Na mojej lúke býva lienka, ktorá má najradšej fialové kvety…"
Rozšírenie aktivity:
Deti môžu do dokresliť motýle, lienky, včielky, alebo slniečko, mraky, stromy na pozadí.
Môže nasledovať skupinová výstava: "Pozrite sa na našu rozkvitnutú galériu lúk" – deti si navzájom ukazujú svoje lúky a opisujú, čo na nich nalepili.
Záverečné zhodnotenie:
Na záver si deti sadnú do kruhu a každé predstaví svoju lúku:
-
"Koľko druhov kvetov si na svoju lúku nalepil?"
-
"Ktorý kvet je tvoj obľúbený?"
-
"Čo by si ešte chcel/a pridať, keby si mohol?"
Učiteľka aktivitu zakončí pochvalou a zhrnutím toho, čo sa deti naučili o lúčnych kvetoch a ich význame v prírode.
