Moja rodina
Dokresli členov rodiny
Cieľ aktivity :
- Rozvíjať poznanie dieťaťa o rodine a jej členoch
- Posilňovať schopnosť identifikovať členov rodiny a ich roly
- Podporovať grafomotorické zručnosti prostredníctvom kreslenia
- Viesť deti k vyjadreniu svojich emócií a zážitkov cez výtvarný prejav
- Precvičovať porozumenie pokynom a schopnosť vizuálne dopĺňať obrázok
Popis aktivity:
Deti dostanú pracovný list s ilustráciou domčeka, pred ktorým stoja dve postavičky – dieťa a napríklad otec. Zvyšok priestoru v okolí domčeka zostáva prázdny, aby mali deti priestor dokresliť ďalších členov svojej rodiny.
Pani učiteľka najskôr deťom spoločne ukáže obrázok, pomenuje už zobrazené osoby a následne im vysvetlí, že niektorí členovia rodiny ešte na obrázku chýbajú. Podľa pokynov (napr. "Nakresli mamičku, ktorá drží dieťatko za ruku", "Dokresli starú mamu, ktorá má okuliare" alebo "Nakresli svojho súrodenca so školskou taškou") deti dopĺňajú jednotlivé osoby na obrázku.
Počas aktivity môže učiteľka viesť rozhovor o tom, kto všetko patrí do rodiny, ako sa kto volá, akú má úlohu v domácnosti, čím sa vyznačuje vzhľadom (napr. starý otec má bradu), čím sa deti zároveň učia o diverzite rodinných zložení.
Po dokreslení si deti môžu navzájom ukázať svoje práce a predstaviť svoju rodinu pred triedou, čím sa rozvíjajú aj ich komunikačné schopnosti a sebaistota.
Variácie a odporúčania:
-
Pre mladšie deti: Učiteľka môže kresliť spolu s nimi na interaktívnu tabuľu alebo flipchart ako názorný príklad.
-
Pre staršie deti: Deti môžu k jednotlivým postavičkám dopísať meno (s pomocou dospelého).
-
Rozšírenie aktivity: Deti môžu k obrázku pridať aj zvieratká alebo obľúbené predmety jednotlivých členov (napr. dedko s knihou, mamička s hrncom).
-
Záverečné zhodnotenie: Reflexia – deti povedia, koho nakreslili, čo spolu radi robia a prečo ich majú rady.

Spoj, kto ku komu patrí
Cieľ aktivity :
-
Rozvíjať zrakové vnímanie a schopnosť porovnávať vizuálne znaky
-
Precvičovať zrakovú analýzu a syntézu pri rozlišovaní detailov
-
Podporovať logické myslenie a schopnosť priraďovania na základe podobností
-
Posilňovať chápanie rodinných vzťahov medzi rodičmi a deťmi
-
Zdokonaľovať jemnú motoriku pri kreslení čiar
Popis aktivity:
Deti dostanú pracovný list, na ktorom sú na ľavej strane vyobrazení OCKO,DCÉRA,DEDKO a na pravej strane MAMKA, BRAT, BABKA. Úlohou detí je spojiť čiarou kto ku komu patrí - teda ocko patrí k mamke, braček patrí k sestre atď...
Učiteľka najskôr vysvetlí úlohu, ukáže na jednej dvojici podobnosti (napr. "Pozri, ocko potrebuje svoju maminku"), a potom nechá deti pracovať samostatne. Aktivita podporuje porozumenie neverbálnym znakom príbuzenstva a vnímanie rozdielov aj podobností.
Po dokončení si deti môžu navzájom porovnať svoje riešenia a rozprávať sa o tom, na koho sa ony podobajú vo svojej rodine – či na mamičku, otecka alebo niekoho iného.
Variácie a odporúčania:
-
Pre mladšie deti: Znížiť počet dvojíc na dve.
-
Pre staršie deti: Pridať aj doplnkové otázky typu "Ako vieš, že patria k sebe?", prípadne deti môžu vymýšľať mená a príbehy o jednotlivých postavách.
-
Rozšírenie aktivity: Vytvoriť spoločnú nástenku s fotografiami detí a ich rodinných príslušníkov – deti môžu hádať, kto ku komu patrí.
-
Záverečné zhodnotenie: Spoločné hodnotenie v kruhu – deti pomenúvajú znaky, podľa ktorých určovali príslušnosť postáv.

Vyfarbi srdiečko pre každého člena tvojej rodiny
Cieľ aktivity :
-
Uvedomovať si zloženie svojej rodiny a upevňovať citové väzby
-
Rozvíjať pozitívny vzťah k členom rodiny prostredníctvom výtvarného prejavu
-
Precvičovať počítanie a porovnávanie množstva
-
Zdokonaľovať jemnú motoriku pri vyfarbovaní a kreslení
-
Podporovať komunikáciu o rodinných vzťahoch a emocionalitu
Popis aktivity:
Deti dostanú pracovný list s 8 prázdnymi srdiečkami usporiadanými v rade. Učiteľka deťom vysvetlí, že každé srdiečko predstavuje jedného člena ich rodiny. Úlohou detí je vyfarbiť toľko srdiečok, koľko členov má ich rodina, a zároveň sa zamyslieť nad tým, koho jednotlivé srdiečka predstavujú.
Deti môžu do srdiečka buď nakresliť tvár danej osoby, alebo (s pomocou dospelého) napísať jej meno – napríklad: mama, otec, sestra, brat, starká, starký. Učiteľka môže deťom pomáhať s pomenovaním členov rodiny a viesť dialóg o tom, čo majú na svojich blízkych rady, čo s nimi rady robia, ako vyzerajú, atď.
Aktivita umožňuje nielen umelecký prejav, ale aj sebavyjadrenie a emocionálne prepojenie so svojím najbližším sociálnym prostredím. Zároveň deti prirodzene precvičujú počítanie a priraďovanie – "koľko srdiečok mám vyfarbiť, ak mám doma mamu, otca, dvoch súrodencov a starkú?".
Variácie a odporúčania:
-
Pre mladšie deti: Deti môžu len vyfarbiť srdiečka podľa počtu členov, bez kreslenia alebo písania.
-
Pre staršie deti: Deti môžu ku každému srdiečku napísať jedno milé slovo o danom človeku (napr. "mamka – varí", "starký – záhrada").
-
Rozšírenie aktivity: Deti môžu vytvoriť z listu koláž a zavesiť ju na nástenku s názvom "Moja rodina".
-
Záverečné zhodnotenie: V triednom kruhu môžu deti dobrovoľne predstaviť, koho vyfarbili, ako sa volá a čo s nimi rady robia.
