Umelá inteligencia v materskej škole

Hra, pomôcka a výzva pre učiteľov

V modernej materskej škole sa učitelia čoraz častejšie stretávajú s témou umelej inteligencie (AI). Ako učiteľ som zvedavý, aké možnosti a riziká prináša AI do predškolského vzdelávania. Dnes existujú nástroje, ktoré vedia deťom hravou formou prispôsobiť obsah podľa ich potrieb alebo pomôcť pri tvorbe učebných materiálov. No zároveň je dôležité myslieť na obavy – napríklad zvýšenú závislosť od technológií či skreslenie informácií. V tomto článku sa pozrieme na pozitívne i negatívne dopady AI v MŠ a uvedieme aj niekoľko bezplatných nástrojov, ktoré môžu učitelia využiť.

Pozitívne prínosy AI v MŠ

AI môže priniesť nový rozmer prispôsobenia výučby individuálnym potrebám detí. Štúdia českých vedcov ukázala, že veľké jazykové modely (ako GPT-3.5 a GPT-4) dokážu znižovať komplexnosť odpovedí na úroveň jazykových schopností dieťaťa (vedanadosah.cvtisr.sk). 

Inými slovami, AI vie komunikovať tak, aby deťom viac rozumeli a motivovalo ich to. Aplikácie ako Duolingo ABC (pre vek 3–8 rokov) už využívajú AI na prispôsobenie lekcií podľa toho, ako sa dieťa učí, čím zabezpečujú personalizovaný učebný plán (zive.aktuality.sk.) 

Rovnako aj jazyková aplikácia WocaBee využíva AI na to, aby deti učila nové slovíčka zábavnou formou – učivo sa prispôsobuje úrovni každého dieťaťa a učiteľovi tak skôr uľahčí prípravu hodín (zive.aktuality.sk.)

Z učiteľského hľadiska AI znamená aj úsporu času pri tvorbe materiálov. Inštruktážne články zdôrazňujú, že pomocou generatívnej AI môžu učitelia rýchlo pripraviť pracovné listy, obrázky, edukačné texty a interaktívne aktivity priamo pre predškolákov (nivam.sk.) 

Elektronická príručka pre učiteľov na Slovensku napríklad ukazuje, ako AI nástroje pomáhajú generovať pomôcky a personalizovať výučbu. Podľa odborníka Petra Murára z FMK UCM môžu učitelia "pomocou rôznych nástrojov na báze umelej inteligencie vytvárať študijné materiály prispôsobené na mieru každému študentovi, rýchlejšie a presnejšie hodnotiť študentské práce a poskytnúť im spätnú väzbu (vedanadosah.cvtisr.sk)

V praxi to môže znamenať napríklad dynamické prispôsobenie obrázkov a textov tak, aby sa zohľadnili aktuálne záujmy či schopnosti detí.

AI môže prispieť aj k rovnejším príležitostiam vo vzdelávaní. UNICEF upozorňuje, že digitalizácia (vrátane AI) môže v diele zvyšovania spravodlivosti zohrávať dôležitú úlohu – napríklad AI-časované hračky či adaptívne vzdelávacie systémy dokážu deti učiť ich vlastným tempom (unicef.ch)

To znamená, že dieťa, ktoré má slabšie predchádzajúce vedomosti, by sa nemuselo zaostávať za inými v triede, ale mohlo by dostať jednoduchšie úlohy a postupne si vedomosti dopĺňať. V praxi napríklad Duolingo ABC nastavuje úlohy tak, aby dieťa precvičovalo práve tie časti písania a čítania, v ktorých potrebuje viac praxe (zive.aktuality.sk.)

Navyše, AI pomáha deťom získať prístup k vzdelávacím materiálom, ak majú zdravotné obmedzenia. Jazykové modely dokážu pomôcť študentom so zrakovým či sluchovým postihnutím – napríklad prepisom reči na text alebo naopak (bezpecnenanete.eset.com.)

Pre menšie deti so špeciálnymi potrebami to môže znamenať zrozumiteľnejšie učivo a nový spôsob učenia pomocou zvukov, obrázkov či animácií priamo generovaných na mieru. AI teda môže byť užitočným asistentom pri vytváraní prístupnejších a pútavejších aktivít, čo mnohí pedagógovia považujú za veľký prínos.

Riziká a obavy v súvislosti s AI

Napriek benefitom prináša AI aj výzvy, na ktoré netreba zabúdať. Štúdie varujú pred možnými negatívnymi dopadmi nadmerného spoliehania sa na AI. Výskum z MIT ukázal, že používanie ChatGPT pri písaní esejí vedie k nižšej aktívnej mozgovnej činnosti v oblastiach zodpovedných za pamäť a tvorivosť (tvnoviny.sk)

Ľudia píšuci s AI si horšie pamätajú obsah, ktorý sami vytvorili, a neskôr pri samostatnej úlohe dosahujú slabšie výsledky. Vedci tento jav nazvali "kognitívny dlh" – zníženú schopnosť samostatne myslieť, nižšiu kreativitu a vyššiu náchylnosť na manipuláciu (tvnoviny.sk). Aj keď výskum cielil na dospelých, upozorňuje nás, že s deťmi môžeme mať obavy podobného druhu: ak budeme všetko vysvetľovať alebo generovať cez AI, môžeme deťom ubrať priestor pre vlastné objavovanie.

Ďalším problémom je kvalita a zaujatosť generovaného obsahu. AI modely často pracujú s obrovskými dátovými súbormi, ktoré nemusia byť vždy aktuálne ani úplne presné. Odborníci na digitálnu bezpečnosť upozorňujú, že ChatGPT dokáže generovať (falošné) informácie, ktoré vyzerajú dôveryhodne, no môžu byť neúplné alebo zavádzajúce (bezpecnenanete.eset.com)

Malé deti pritom ešte nemajú vyvinuté kritické myslenie na overovanie informácií – ak im AI ponúkne odpoveď, často jej jednoducho uveria (bezpecnenanete.eset.com)

Preto je nevyhnutné viesť deti k tomu, aby sa nezávisle pýtali, porovnávali odpovede a vnímali, že každá informácia (či už z AI, knihy alebo internetu) potrebuje overenie.

Niektorí pedagógovia tiež poukazujú na etický aspekt: AI by nemala samostatne písať úlohy za dieťa. Ako hovorí bezpečnostný expert Ondrej Kubovič, výsledné riešenie by malo "obsahovať vždy aj ľudský pohľad a kreativitu" – AI teda môže deti nasmerovať, ale nemala by robiť prácu za nich (bezpecnenanete.eset.com) . To je dôležité najmä pri učení zodpovednosti a rozvoji samostatnosti. Rovnako sa objavujú otázky o ochrane súkromia – napríklad či AI systémy bezpečne narábajú s dátami (rodičov, učiteľov, detí) a ako ich chránia pred zneužitím (bezpecnenanete.eset.com).

Niektoré výskumy pridávajú ďalšie riziká. UNICEF varuje, že ak AI systémy nie sú navrhnuté s ohľadom na rôzne potreby detí, môžu reprodukovať existujúce nerovnosti (unicef.ch) . Adaptívne výukové programy môžu napríklad neúmyselne podávať jednoduchšie úlohy deťom zo znevýhodneného prostredia alebo s odlišným materinským jazykom, bez ohľadu na ich skutočné schopnosti (unicef.ch). Podobne učebné systémy nemusia správne vyhodnotiť deti s ADHD, dyslexiou či autizmom a môžu im ponúkať nevhodné zadania (unicef.ch) . Učiteľ tak musí vždy pozorne sledovať, či AI prispôsobuje obsah spravodlivo, a v prípade potreby zasiahnuť.

Nakoniec, ani učitelia nie sú voči AI imúnni. Úloha pedagóga sa mení – niektorí učitelia priznávajú, že sa musia preorientovať z tradičného dávkovania informácií na rolu mentora a sprievodcu. Jeden programátor-učiteľ poznamenal, že v ére veľkých jazykových modelov "už nie je schopný vymyslieť zadanie, ktoré by AI nedokázala vyriešiť (nm.sk). To znamená, že klasické písomné úlohy už nemusia dávať zmysel; učitelia musia nájsť kreatívnejšie a viac interaktívne spôsoby, ako zapojiť deti do učenia. Našťastie dnes existujú už aj vzdelávacie kurzy a metodické dni, kde sa učitelia predškolského vzdelávania dozvedajú, ako AI využívať zodpovedne (nivam.sk).

Názory učiteľov z praxe

Ako vidieť, názory učiteľov na AI sú zmiešané. Výskum vysokoškolských pedagógov ukázal, že väčšina učiteľov považuje AI za nástroj s výhodami aj rizikami, výsledok závisí od spôsobu jej využitia (vedanadosah.cvtisr.sk). Napríklad tretina slovenských učiteľov priznala, že by dnes nerozoznala, či bola práca študenta vypracovaná umelou inteligenciou alebo nie (vedanadosah.cvtisr.sk). 

Prax niektorých kolegov ukazujú, že ak AI začne deti viesť bez primeraného dozoru, vzniká obava o znižovanie sebahodnotenia dieťaťa a jeho nezávislosti.

Na druhej strane sú učitelia nadšení z nových možností. Mnoho z nich považuje za prínos, že AI môže deťom "položiť otázku" alebo vytvoriť animáciu, čo by oni sami nemohli ihneď pripraviť. Napríklad jeden národný projekt uviedol, že učitelia plánujú využívať AI na automatizované hodnotenie a spätnú väzbu či na tvorbu individualizovaných plánov pre deti s rôznymi potrebami (vedanadosah.cvtisr.sk)

Rôzni pedagógovia zdôrazňujú, že úlohou učiteľa ostáva viesť dieťa k tvorivému mysleniu a kritickému posudzovaniu odpovedí AI. V každom prípade väčšina súčasných učiteľov aj učiteliek vníma AI ako príležitosť – ide o nástroje, ktoré im môžu pomôcť uľahčiť každodennú prácu, ak sa budú používať zodpovedne (vedanadosah.cvtisr.sk) (bezpecnenanete.eset.com.)

Bezplatné AI nástroje pre učiteľov

Učitelia nemusia za AI nástroje vždy platiť. Viaceré platformy ponúkajú bezplatné verzie ideálne pre vzdelávanie:

  • ChatGPT (OpenAI) – klasický chatbot, ktorý dokáže odpovedať na otázky a pomôcť generovať texty či úlohy. Je "freemium" – voľne dostupnú verziu môžete používať neobmedzene (ditchthattextbook.com). Stačí si vytvoriť účet na chat.openai.com. ChatGPT tak môžu učitelia využívať pri príprave poviedok, hádaniek alebo jednoduchých vysvetlení.

  • Google Gemini (Bard) – experimentálny konverzačný AI nástroj od Google. Je bezplatný a dajú sa s ním viesť dialógy v slovenčine aj angličtine (ditchthattextbook.com). Pre prístup sa niekde vyžaduje školský Google účet. Učitelia môžu Gemini použiť napr. pri tvorbe otázok na diskusiu či pri interaktívnom sprievode deťmi cez edukačné témy.

  • Perplexity AI – ďalší voľne dostupný chat model, ktorý navyše zobrazuje zdroje informácií. Môže slúžiť ako pomôcka pri hľadaní faktov alebo ilustrácii, ako AI pracuje s informáciami. (ditchthattextbook.com)

  • MagicSchool.ai – vzdelávacia platforma šitá na mieru pre pedagógov. Učitelia sa tu môžu bezplatne registrovať a získať prístup k vyše 60 AI nástrojom určeným do triedy (ditchthattextbook.com). MagicSchool pomáha pri tvorbe plánov, hodnotení a interaktívnych aktivít a má aj špeciálneho chatbota pre vzdelávanie.

  • Duolingo ABC – appka pre výučbu čítania a písania pre deti 3–8 rokov. Funguje úplne zadarmo. Učitelia môžu deťom cez ňu ponúknuť jednoduché hry na slovíčka a písanie, ktoré sa prispôsobujú ich tempu učenia (zive.aktuality.sk.)

  • WocaBee – mobilná appka na rozširovanie slovnej zásoby cudzích jazykov pre mladšie deti. Vo verzii pre školy používateľom umožňuje interaktívne cvičenia aj testy, ktoré AI upravuje podľa úspešnosti detí (zive.aktuality.sk). Menší počítačovo zruční pedagógovia môžu WocaBee využiť pri sprostredkovaní cudzieho jazyka aj v MŠ.

  • Canva for Education – bezplatná verzia grafického nástroja Canva pre učiteľov. Založiť si ju môže učiteľ akéhokoľvek predmetu a dostať tak prístup k desiatkam šablón, obrázkov a nedávno aj k AI generátoru obrázkov. Canva EDU je zadarmo pre overených pedagógov v predškolskom aj školskom vzdelávaní (ditchthattextbook.com)

Tieto nástroje pomáhajú učiteľom tvoriť pútavé materiály, ktorými spestria vyučovanie v MŠ. Dôležité je však pamätať, že pri práci s AI deti vždy potrebujú dohľad dospelého. Učia sa totiž zároveň základom mediálnej gramotnosti: ak sa budú s AI hrať a zároveň budú viesť rozhovor o jej odpovediach (či sú správne, prečo a ako sa skontrolovať), získajú dôležitú zručnosť do ďalšieho štúdia.

Záver

AI v predškolskom vzdelávaní ponúka množstvo kreatívnych možností: deti môžu hravou formou skúmať, učiť sa jazyky či riešiť hlavolamy a učitelia získavajú nového pomocníka pri príprave aktivít. Súčasne však nesmieme stratiť zo zreteľa tradičný prínos osobného kontaktu a kritického myslenia. Kým AI dokáže simulovať rozhovor na úrovni dieťaťa (vedanadosah.cvtisr.sk), nemôže úplne nahradiť vzťah dieťaťa s učiteľom či spolužiakmi. Je potrebné, aby pedagóg viedol deti k tomu, aby tvorili a uvažovali vlastnými slovami, a využíval AI len ako doplnok – podporu pre kreativitu, nie ako koniec samostatného učenia.

Podľa odborníkov i skúsených učiteľov AI prinesie do MŠ nové šance, ak ju budeme používať múdro (vedanadosah.cvtisr.sk) (bezpecnenanete.eset.com). Hry a aplikácie s AI môžu žiakov motivovať a zároveň pomôcť objavovať svet. Dôležité je len, aby sme s týmito techológiami oboznámili deti bezpečným spôsobom a vždy ich učili klásť otázky aj ľudskej inteligencii za AI. Tak sa z nás všetkých stanú moderní učitelia, ktorí s pomocou nových technológií rozvíjajú tvorivosť detí a pripravujú ich na svet, v ktorom sa technológie budú stávať čoraz bežnejšou súčasťou učenia.

Zdroje: Informácie sú zostavené na základe odborných prác, článkov a výskumov (z HFU Lausanne, MIT Media Lab, UNICEF či FMK UCM) o využívaní AI vo vzdelávaní vedanadosah.cvtisr.sk , tvnoviny.sk , vedanadosah.cvtisr.sk , unicef.ch , bezpecnenanete.eset.com a z praxe učiteľov (odporúčania a školiace materiály NIVaM) nivam.sk , ditchthattextbook.com. Každá citácia odkazuje na konkrétny zdroj použitý pri písaní tohto článku.