Neoddeliteľné súčasti prípravy na VVČ

🧩 1. RANNÉ HRY

🔹 Výkonový štandard aktivity

Stanovuje, čo má dieťa vedieť, zvládnuť alebo aký výkon preukáže.
➡️ Príklad: "Triedi predmety podľa farby, tvaru, veľkosti."

🔹 Cieľ aktivity
Definuje zámer učiteľa – čo chce u detí prostredníctvom aktivity rozvíjať.
➡️ Napr. rozvoj jemnej motoriky, logického myslenia, spolupráce.

🔹 Názov aktivity
Musí byť stručný, ale výstižný – dieťa si ho zapamätá a ľahko sa s ním stotožní.
➡️ Príklady: "Spočítaj kvietky", "Postav záhradku", "Zorad farby".

🔹 Popis aktivity
Musí byť metodicky jasný, zrozumiteľný aj pre iného pedagóga.
➡️ Mal by zahŕňať: úvod, priebeh, pokyny, možné variácie.

🏃‍♀️ 2. ZDRAVOTNÉ CVIČENIA

🔹 Výkonový štandard

Popisuje, čo má dieťa fyzicky zvládnuť (napr. "vykoná základné lokomočné pohyby podľa pokynu").

🔹 Cieľ zdravotných cvičení

Zameriava sa na podporu zdravia, držania tela, koordinácie, rovnováhy, rytmu a dýchania.

🔹 Rozohriatie

Jednoduché pohyby na uvoľnenie tela, zvyšovanie telesnej teploty, príprava svalov a kĺbov.

🔹 Popis zdravotných cvičení

Presný opis cvikov a ich tematické prepojenie (napr. "Kvietok sa otáča za slnkom").

🔹 Relaxačné cvičenia

Uvoľnenie tela a mysle, zamerané na vedomé dýchanie, vnímanie tela, emocionálne upokojenie.

🔹 Pohybová hra

Pohybová činnosť s prvkom zábavy, kreativity a súťaživosti. Slúži aj ako motivácia a odmena.

📚 3. VZDELÁVACIA AKTIVITA   

Každá z nich musí obsahovať:

🔹 Výkonový štandard

Určuje, čo má dieťa v danej oblasti dosiahnuť alebo preukázať.

🔹 Cieľ aktivity

Konkrétne, čo chce učiteľ danou činnosťou rozvíjať – zručnosti, postoje, vedomosti.

🔹 Popis aktivity

Detailný metodický postup – úvod, aktivita, záver, otázky, reflexia, možné obmeny.

✴️ Jednotlivé oblasti a ich význam:

🟠 Jazyk a komunikácia: Rozvoj rečových schopností, slovnej zásoby, porozumenia textu, vyjadrovania myšlienok a emócií.

🔵 Matematika a práca s informáciami: Základy logického a početného myslenia, triedenie, meranie, práca s údajmi.

🟢 Človek a príroda: Poznatky o živej a neživej prírode, vnímanie zmien, environmentálna výchova.

🟡 Človek a spoločnosť: Sociálne zručnosti, vzťahy medzi ľuďmi, orientácia v čase a priestore, kultúrne návyky.

🟣 Človek a svet práce: Rozvoj manuálnych zručností, pracovných návykov, starostlivosť o prostredie.

🟤 Umenie a kultúra: Tvorivosť, estetika, výtvarné, hudobné a dramatické vyjadrovanie.

🔴 Zdravie a pohyb: Rozvoj telesných schopností, rovnováhy, rytmu, koordinácie, vnímanie zdravia.

🌿 4. POBYT VON

🔹 Výkonový štandard

Napr. "Pozoruje a pomenúva rastliny v okolí MŠ."

🔹 Cieľ aktivity

Podporiť zmyslové vnímanie, poznávanie prírody, pohybové schopnosti a environmentálne povedomie.

🔹 Popis aktivity

Čo budú deti vonku robiť, čo budú pozorovať, ako to nadväzuje na tému dňa (napr. pozorovanie a kreslenie kvetov, zbieranie prírodného materiálu, prekážkové dráhy...).