Príprava do MŠ
V tejto sekcii ti ponúkam moju vlastnú šablónu prípravy, ktorú som vytvoril tak, aby bola:
-
prehľadná,
-
jednoducho použiteľná,
-
a zároveň dostatočne podrobná na kvalitné plánovanie edukačných aktivít v materskej škole.
Šablónu som pripravil v Canve, čo znamená, že si ju môžeš otvoriť online, prispôsobiť vlastným potrebám a stiahnuť vo formáte PDF alebo vytlačiť.
Ako na to?
-
Klikni na tlačidlo nižšie.
-
Canva ti otvorí upravitelnú šablónu.
-
Prihlás sa do svojho Canva účtu (alebo si ho vytvor zdarma).
-
Šablónu si môžeš vyplniť, upraviť a uložiť podľa vlastných potrieb.
Ak by si potreboval/a pomoc pri práci so šablónou, neváhaj mi napísať – rád pomôžem.
Spoločne učme inak. 💙
Adam – Som moderný učiteľ / modernyucitel@gmail.com
Neoddeliteľné súčasti prípravy na VVČ
🧩 1. RANNÉ HRY
🔹 Výkonový štandard aktivity
Stanovuje, čo má dieťa vedieť, zvládnuť alebo aký výkon preukáže.
➡️ Príklad: "Triedi predmety podľa farby, tvaru, veľkosti."
🔹 Cieľ aktivity
Definuje zámer učiteľa – čo chce u detí prostredníctvom aktivity rozvíjať.
➡️ Napr. rozvoj jemnej motoriky, logického myslenia, spolupráce.
🔹 Názov aktivity
Musí byť stručný, ale výstižný – dieťa si ho zapamätá a ľahko sa s ním stotožní.
➡️ Príklady: "Spočítaj kvietky", "Postav záhradku", "Zorad farby".
🔹 Popis aktivity
Musí byť metodicky jasný, zrozumiteľný aj pre iného pedagóga.
➡️ Mal by zahŕňať: úvod, priebeh, pokyny, možné variácie.
🏃♀️ 2. ZDRAVOTNÉ CVIČENIA
🔹 Výkonový štandard
Popisuje, čo má dieťa fyzicky zvládnuť (napr. "vykoná základné lokomočné pohyby podľa pokynu").
🔹 Cieľ zdravotných cvičení
Zameriava sa na podporu zdravia, držania tela, koordinácie, rovnováhy, rytmu a dýchania.
🔹 Rozohriatie
Jednoduché pohyby na uvoľnenie tela, zvyšovanie telesnej teploty, príprava svalov a kĺbov.
🔹 Popis zdravotných cvičení
Presný opis cvikov a ich tematické prepojenie (napr. "Kvietok sa otáča za slnkom").
🔹 Relaxačné cvičenia
Uvoľnenie tela a mysle, zamerané na vedomé dýchanie, vnímanie tela, emocionálne upokojenie.
🔹 Pohybová hra
Pohybová činnosť s prvkom zábavy, kreativity a súťaživosti. Slúži aj ako motivácia a odmena.
📚 3. VZDELÁVACIA AKTIVITA
Každá z nich musí obsahovať:
🔹 Výkonový štandard
Určuje, čo má dieťa v danej oblasti dosiahnuť alebo preukázať.
🔹 Cieľ aktivity
Konkrétne, čo chce učiteľ danou činnosťou rozvíjať – zručnosti, postoje, vedomosti.
🔹 Popis aktivity
Detailný metodický postup – úvod, aktivita, záver, otázky, reflexia, možné obmeny.
✴️ Jednotlivé oblasti a ich význam:
🟠 Jazyk a komunikácia: Rozvoj rečových schopností, slovnej zásoby, porozumenia textu, vyjadrovania myšlienok a emócií.
🔵 Matematika a práca s informáciami: Základy logického a početného myslenia, triedenie, meranie, práca s údajmi.
🟢 Človek a príroda: Poznatky o živej a neživej prírode, vnímanie zmien, environmentálna výchova.
🟡 Človek a spoločnosť: Sociálne zručnosti, vzťahy medzi ľuďmi, orientácia v čase a priestore, kultúrne návyky.
🟣 Človek a svet práce: Rozvoj manuálnych zručností, pracovných návykov, starostlivosť o prostredie.
🟤 Umenie a kultúra: Tvorivosť, estetika, výtvarné, hudobné a dramatické vyjadrovanie.
🔴 Zdravie a pohyb: Rozvoj telesných schopností, rovnováhy, rytmu, koordinácie, vnímanie zdravia.
🌿 4. POBYT VON
🔹 Výkonový štandard
Napr. "Pozoruje a pomenúva rastliny v okolí MŠ."
🔹 Cieľ aktivity
Podporiť zmyslové vnímanie, poznávanie prírody, pohybové schopnosti a environmentálne povedomie.
🔹 Popis aktivity
Čo budú deti vonku robiť, čo budú pozorovať, ako to nadväzuje na tému dňa (napr. pozorovanie a kreslenie kvetov, zbieranie prírodného materiálu, prekážkové dráhy...).